Natur-Med Gevşeme Uygulamaları

Bedende asit yapan sadece yediklerimiz değil, aynı zamanda duygu ve düşüncelerimizdir. Arınma sadece fiziksel bir beden temizliği değil, aynı zamanda zihinsel düzeyde bir temizliği de gerektirir. Yani negatif duygu ve düşüncelerden de arınmayı içerir. Bu nedenle arınma konsepti sadece fiziksel temizlenmeyle ilgili değildir. Zihinsel bütünlük, dinginlik ve huzur da sağlıklı bir bedenin önemli ön koşullarıdır. Natur-Med gevşeme uygulamalarının amacı, insanların duygu, düşünce ve inançları hakkında, hareketleri, tavırları hakkında bir farkındalık yaratmak, kendilerini daha iyi anlamalarını sağlamak, bir anlamda onları uyandırmaktır. Bu şekilde stresle, iç çatışmalarıyla ve duygusal sorunlarıyla daha iyi başa çıkmaları ve kendi bedenlerinin iyileşme gücünü harekete geçirerek ve zihinsel sağlıklarını güçlendirerek sağlık sorunlarını daha kolay atlatmaları amaçlanır. Natur-Med’de uygulanan bazı gevşeme yöntemleri şunlardır: 
 
Solunum egzersizleri
Görünüşte herkes nasıl nefes alınıp verileceğini bilir, oysa günümüzün insanı aslında doğru nefes almayı bilmiyor, sadece soluyor!  Farkında olmadan, akciğer kapasitelerimizi kullanmadan, yüzeysel ve hızlı nefesler alıp veriyoruz. Dolayısıyla yeterince oksijen alıp dışarıya yeterince karbondiyoksit veremiyoruz. Sonuçta bedenimizde toksinler birikebiliyor. 
Doğru, bilinçli ve ritmik bir solunum birçok beden fonksiyonunun senkronize bir şekilde gerçekleşmesini sağlar, iç uyumunu sağlar ve kişi kendisini iyi hisseder. Doğru solunum ayrıca ağrıyı giderir, gerginliği azaltır, kişinin çevresiyle bağlarını düzene koyar. 
Bilinçli ve kontrollü solunumun bazı yararları.
  1. Hem fiziksel hem de zihinsel sağlık için önemlidir.
  2. Kanda optimum bir oksijen-karbondiyoksit dengesi sağlanır.
  3. Tansiyonu dengeler.
  4. Kalp ritmini düzenler.
  5. Kronik hastalıklara karşı etkilidir.
  6. Kan dolaşımını arttırır.
  7. Huzursuzluğu, gerginliği ve stresi azaltır.
  8. Uyku kalitesini arttırır.
  9. Enerjiyi yükseltir.
  10. Konsantrasyonu arttırır.
  11. Stres hormonlarını azaltır, seretonin salgısını arttırır.
Meditasyon
Huzurlu, odaklanmış ve başkalarına zarar vermeyi düşünmeyen bir zihin, evrendeki herhangi bir fiziksel kuvvetten daha güçlüdür. Wayne Dyer (ABD’li psikolog)
Meditasyon çok sayıdaki bilimsel çalışmalarla etkisi kanıtlanmış ve dünya çapında kabul görmüş bir beden-zihin gevşeme tekniğidir. Meditasyonun en genel tanımı, konsantrasyonun tek bir noktaya yönlendirilmesi, dikkatin “anda”, yani “şimdide” odaklanmasıdır. Bir anlamda “bu anı yönetmek”tir. Şimdi, şu anda iç huzuru bulabilmektir, geçmişte veya gelecekte değil. Bu durumdayken zihin sakin ve konsantredir, ne geçmişin hatıralarıyla ne de gelecek kaygılarıyla meşguldür ki bu kaygılar ve kötü hatıralar, kronik stresin en büyük kaynaklarıdırlar. Zihni engellerden arındırma ve iç huzuru bulma metodudur. Meditasyon teknikleri temel dinlerin hepsinde (İslam, Hıristiyanlık, Yahudilik, Budizm, Hinduizm) uygulanmaktadır. Kişinin kendi kendine uygulayabileceği, etkili bir zihinsel ve bedensel gevşeme yöntemidir.  
 
Meditasyonun yararları:
Meditasyonun psikolojik ve fizyolojik etkileri Batı’da 1960’lardan beri araştırılmaktadır. Günümüzde giderek daha fazla sayıda hekim, psikoterapist ve başka sağlık çalışanları hastalarına meditasyonu öneriyor. Meditasyon özellikle Avrupa ve ABD’deki bazı koroner kalp hastalıklarıyla ilgili yaşam tarzı değişiklikleri programlarının önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Düzenli meditasyon, kafası bin bir düşünceyle meşgul ve karışık modern şehir insanının zihnini dinginleştirmesi, odaklanabilmesi ve farkındalığını arttırabilmesi için önemli bir gevşeme yöntemidir. 
Meditasyonun laboratuar deneyleri ve psikolojik çalışmalarla kanıtlanan bazı yararları şunlardır:
  1. Solunumu düzenler, yüksek tansiyonu düşürür ve kan dolaşımını arttırır.
  2. Stres hormonu olan kortizolu düşürür ve stres belirtilerini ortadan kaldırır. 
  3. Bağımlılıklar, alerji, alzheimer, kaygı, artrit, kanser, kardiyovasküler rahatsızlıklar, kronik ağrı, depresyon, diyabet, amfizem, endometriozis, hafıza kaybı, sindirim bozuklukları, menopoz sendromu durumlarında etkilidir.
  4. Depresyonu giderir, iyimserlik yaratılmasında etkili olur ve beden direncini arttırır.
  5. Konsantrasyon bozukluklarına, hiperaktiviteye, fibromiyaljiye, sıcak basmasına, irribatl bağırsak sendromuna, adet öncesi sendroma karşı etkilidir.
  6.  Beyin fonksiyonlarını değiştiren etkileri vardır. Gevşemenin sonucu olarak beyin dalgaları (gama) artar. Gama dalgaları, dikkat, öğrenme, hafıza gibi fonksiyonlarıyla ilişkilidir. Uzun yıllar boyunca meditasyon yapanların beyin fonksiyonlarındaki değişimler bilimsel çalışmalarla sabittir. 
  7. Yaşla birlikte hafıza ve dikkat gibi beyin fonksiyonlarının azalmasını engeller. 
  8. Disiplinli olarak uzun bir süre boyunca yapılan meditasyonun insanı daha az tepkisel, daha açık, daha farkında ve daha enerjik yapan etkileri vardır. 
  9. Meditasyon kişiye kendisini iyi hissettirir.
Geleneksel meditasyonlar bir öğretmen rehberliğinde yapılır, ancak teknik bir kez öğrenildikten sonra, kişi kolayca kendi kendine devam edebilir. Günün herhangi bir zamanında veya herhangi bir yerde yapılabilir. Önemli olan, geçmişe veya geleceğe bakmadan dikkati solunumda ve anda odaklamaktır.  
Gün içinde mini uyku
 
Mini uyku, kişinin bedensel ve zihinsel performansını yeniden kazandıracak bir gevşeme metodudur. Mini uyku, gün içinde yapılan 10-20 dakika arası kısa bir uykudur. Şekerleme, kestirme, kısa uyku gibi de tanımlanabilir. Uzun süren gün içi uykular her zaman tazeleyici dinlenme sağlamadıkları gibi, 1-2 saat boyunca uykulu olmanıza da neden olabilir. Mini uykuyla 10-20 dakika sonra yeniden kendinize gelirsiniz.
Bugünkü bilgilerimize göre mini uyku düzenli olarak yapıldığı takdirde tazeleyici, gevşetici, performans arttırıcı, yaratıcılığı arttıran, iyimserlik oluşturan etkileri vardır. Çalışmalar göstermiştir ki, öğlen arasında yapılan mini uyku kalp krizinden koruyor ve iş verimliliğini arttırıyor. Ayrıca gevşeme kapasitesini arttıran, iyi bir gece uykusu kalitesi kazandıran, iç uyumu sağlayan, strese karşı direnci arttıran, hafızayı ve duyuları güçlendiren ve güçlü bir anti-stres etkisi vardır.